!!!گلچین!!!

بس که گلچین ز چمن،‌صبح و مسا گل شکند .*.*. بلبلان! باغ و چمن جمله عزاخانه‌ی ماست

!!!گلچین!!!

بس که گلچین ز چمن،‌صبح و مسا گل شکند .*.*. بلبلان! باغ و چمن جمله عزاخانه‌ی ماست

!!!گلچین!!!

آخر این دردِ ‌تغافل که به پیمانهٔ ماست
آتشی از پیِ دردادنِ میخانهٔ ماست
این صدایی که ز بشکستنِ دل می‌شنوی
در حقیقت اثرِ نالهٔ زولانهٔ ماست
تا چو مجنون پیِ لیلایِ ترقّی برسیم
ذوقِ صحرایِ طلب در دلِ دیوانهٔ ماست
غمِ گیسویِ پریشانِ ترقّیِّ وطن
بس که گلچین ز چمن،‌صبح و مسا گل شکند
بلبلان! باغ و چمن جمله عزاخانهٔ ماست

پیام های کوتاه
  • ۶ خرداد ۹۲ , ۰۲:۱۰
    شکر
  • ۳۰ ارديبهشت ۹۲ , ۱۳:۱۴
    احساس
  • ۳۰ ارديبهشت ۹۲ , ۱۲:۳۸
    رفیق
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۹ ارديبهشت ۹۵، ۱۶:۴۸ - سید حمید
    ممنون
نویسندگان

مبارزه باربی و سارا

پنجشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۰، ۰۸:۱۵ ق.ظ

باربی کنار برو، سارا با چادر می‌آید.باربی، دختر شیطان

باربی تنها یک عروسک نیست بلکه یک سلاح کارآمد در صحنه‌ی جنگ سرد است که برای صدور سبک زندگی آمریکایی در جهت حیازدایی و افساد دختران و زنان بکار گرفته شده است.

 

با پایان یافتن جنگ جهانی دوم و ظهور دو بلوک شرق و غرب به رهبری شوروی و ایالات متحده آمریکا، صحنه جنگ بین دو ابرقدرت تغییر یافته و جنگ سرد آغاز شد؛ جنگی که زمین درگیری آن نه مثل گذشته محدود بود و نه مشخص؛ جنگی که نه با فکر نظامیان بلکه با طرح‌ریزی استراتژیست‌های دو طرف طراحی و با به کارگیری سلاح فرهنگ، هنر و رسانه انجام می گرفت و این آمریکا بود که به واسطه برتری‌اش در حوزه‌های ذکر شده به مرور از رقیب خود پیشی گرفت.

در این میان ظهور انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی، نه غربی و پیدایش موج بیداری اسلامی در بین مسلمانان جهان (متاثر از این انقلاب) و تجربه‌ی تلخ شکست در پی تهاجم نظامی، دولتمردان ایالات متحده را بیش از پیش وادار نمود تا به شیوه‌ی دیگری از جنگیدن بیاندیشند و این بار جدی‌تر به عرصه‌های غیر نظامی جنگ روی آورند. لذا مساله سبک زندگی مورد توجه سیاستمداران ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. مجموعه‌ای که بوسیله آن بتوان برای لحظه لحظه زندگی مردم برنامه داشت؛ یعنی چگونگی خوراک، پوشاک، تفریح، معماری، ارتباط با دیگران، لوازم زندگی و... بر همین اساس پدیده سبک زندگی آمریکایی موضوعیت یافت. در این میان توجه ویژه برنامه ریزان به نقش زنان و دختران در ترویج فرهنگ مورد نظر، حائز اهمیت و تامل است. چیزی که در تجربه تاریخی اندلس ثبت شده بود و موجب شکست تدریجی مسلمانان با استفاده از اهرم افساد زنان و دختران گردیده بود. عروسک باربی پدیده ای است که در همین راستا طراحی شده و این نوشته سعی دارد تا نگاهی اجمالی به ابعاد و تاثیرات آن داشته باشد و زمینه تامل بیشتر افراد نسبت به این پدیده‌ی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی را فراهم آورد.

 

عروسک، اسباب بازی دختران:

عروسک ها به دلیل شکل انسانی خود توانایی ایجاد ارتباط و تاثیرگذاری فراوانی بر روی ذهن دختربچه‌ها دارند. باید توجه داشت که عروسک هرگز قادر نیست احساساتی را که در دختران برمی انگیزاند در پسران نیز تحریک نماید و این نه به توانایی عروسک که به سرشت و روحیات متفاوت پسران و دختران بازمی‌گردد. کریستیانف سومرز در همین رابطه می گوید: شرکت تولید اسباب بازی «هسبرو» درصدد بود یک خانه عروسکی را از نظر بازاریابی و مطلوبیت برای پسران و دختران امتحان کند، ولی خیلی زود مشخص شد که واکنش دختران و پسران در مقابل محصول یکی نیست. دختران شروع به لباس پوشاندن به عروسک، بوسیدن آن‌ها و خانه بازی می‌کردند در حالی که پسران اسباب بازی‌ها را از سقف خانه بیرون می انداختند.
نکته‌ی بسیار مهم، کارکرد الگویی و تربیتی عروسک است. چرا که در حساس‌ترین مقطع سنی یعنی در دوران کودکی مورد استفاده قرار گرفته و نقش بسیار موثری در الگوسازی ذهنی دختربچه‌ها آن هم در قالبی عاطفی و دوست داشتنی دارد.

 

تاریخچه عروسک باربی:

کمپانی متل در سال 1945 توسط زوج هندلرومت در ایالت کالیفرنیای جنوبی آمریکا تاسیس شد. این شرکت، ابتدا قاب عکس تولید می‌کرد و سپس به ساخت مبلمان خانه و در نهایت به تولید اسباب بازی روی آورد. کمپانی متل در سال 1955 با کلوپ میکی ماوس برای تبلیغ اسباب بازی‌ها به همکاری در نمایش‌های تلویزیونی پرداخت که موجب دگرگونی ساختاری در تجارت اسباب بازی شد. در 1959 به دلیل علاقه دختر هندلر به عروسک‌های کاغذی، طرح ساخت عروسک را دنبال کردند که منجر به عقد قرارداد برای دریافت امتیاز عروسک آلمانی لی‌لی شد. عروسک لی‌لی در واقع برگرفته از شخصیت و اندام و چهره زن خیابان گرد آلمانی به همین نام بود. عروسک آلمانی لی‌لی به عنوان یک قطعه کلکسیونی فقط به بزرگسالان به ویژه به کلکسیونرهای اسباب بازی فروخته می‌شد.

کمپانی متل امتیاز عروسک لی‌لی را از آلمان خرید و پس از تغییراتی، صورتبندی نژادی آن را به نژاد "آنگلوساکسون" همانند کرد و به تولید انبوه آن در آمریکا اقدام نمود.

 

تولد باربی:

این عروسک تغییر نژاد یافته ( به نژاد آمریکایی- انگلیسی انگلوساکسون) باربی لقب گرفت. باربی اسم خلاصه شده باربارا دختر کوچک رییس کمپانی متل یعنی آقای هندلر بود.

باربی به زودی در صف اول اسباب بازی دختران در غرب قرار گرفت. در سال 1959 هر عروسک باربی به قیمت سه دلار فروخته می شد. اما اکنون هر عروسک باربی اصل ساخت کمپانی متل تا 4500 دلار قیمت دارد.

طراح تغییرات باربی در آمریکا در کمپانی متل، جک رایان است. وی قبل از آن در پنتاگون (وزارت جنگ آمریکا) طراح موشک‌های اسپارو و هاوک بود. شرکت متل او را به خاطر تخصص و استعدادش در شناخت فرم هیکل زنان استخدام کرد.
در 1961 کمپانی متل عروسک کِن را تولید کرد. این عروسک پسری بود با لباس‌های شیک و موهای قهوه‌ای که برگرفته از نام پسر آقای هندلر رییس کمپانی متل بود. به این ترتیب باربی صاحب یک دوست پسر شد. بعدها در سال 1963 عروسک میچ و در سال 1965 عروسک اسکیپر به جمع کِن و باربی پیوستند.

 

ویژگی‌های باربی:

در میان عروسک‌هایی که تاکنون ساخته شده باربی از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است چرا که باربی تنها یک عروسک نیست بلکه یک سلاح کارآمد در صحنه‌ی جنگ فرهنگی است و به همین خاطر متخصصین فراوانی در تولید، طراحی، تبلیغ و توزیع آن نقش آفرینی نموده‌اند. به جهت اهمیت این بخش هر یک از ویژگی‌ها را به صورت جداگانه شرح می‌دهیم:

 

اندام باربی:

باربی نماد یک زن 19- 20 ساله است. همانگونه که در پیش اشاره شد باربی از شخصیت یک زن ولگرد خیابانی آلمانی به نام لی‌لی گرفته شده که پس از جنگ به عنوان زنی محبوب خودفروشی می‌کرده است. اما این جک رایان بود که به خاطر استعداد ویژه‌اش در شناخت فرم بدن زنان، لی‌لی را به چهره‌ای آنگلوساکسون تبدیل نمود و سرانجام باربی را خلق کرد. دختر 20 ساله‌ای که پاهای بلند و فیزیک بدنی لاغری داشته و نمایشگر یک قد 195 سانتی‌متری است. باید توجه داشت که این ویژگی نمایشگر دوران جوانی یک دختر است و از همین جا می توان به الگوسازی باربی برای آینده کودکان به خوبی پی برد.

 

چهره باربی:

طراحی چهره باربی به گونه‌ای اغراق گونه صورت گرفته که جامع اکثر زیبایی‌های متصور باشد و البته این طراحی بسیار ماهرانه صورت پذیرفته است. «موی بور و طلایی، گردن باریک و کشیده، گونه‌های برآمده، دماغ و دهان کوچک، چشمانی درشت و آبی، لبانی پرگوشت، چهره شاداب، پوست روشن، پیشانی و سری متناسب و... مجموع اعضای چهره ی باربی را تشکیل می دهد که به ندرت (حتی با هنرمندی تیغ جراحی پزشکان حاذق) هم زمان در یک فرد جمع می شود.

 

فرم لباس باربی:

لباس‌های ظریف، خوش رنگ و خوش دوخت باربی محصول هنر و دستان بزرگترین طراحان لباس دنیاست که در کمپانی متل گرد هم آمده‌اند. هیچ عروسکی تا به حال به اندازه باربی لباس متنوع، زیبا و اشرافی به تن نکرده و این تنها اختصاص به دختری دارد که نماینده فرهنگ آمریکایی و نمایشگر یک زن تمام عیار آمریکایی است. «عریان گرایی، اشرافی گرایی و مصرف گرایی سه مولفه اصلی لباس‌های باربی است؛ لباس‌هایی که زرق و برق خیره کننده‌اش، جلوه‌ی شهوانی اندام باربی را مضاعف می‌کند.»

 

تنوع باربی:

باربی برای اینکه بتواند نقش تربیتی خود را ایفا کند باید پاسخگوی تمامی سلایق و علاقه‌ها باشد و در نقش‌های گوناگونی ظاهر شود.

باربی پرستار، باربی معلم، باربی خلبان، باربی ژیمناست، باربی خواننده و... برای تحکیم الگوسازی این عروسک متولد شده‌اند. همچنین برای پذیرش این عروسک از سوی ملیت‌های گوناگون باربی با حفظ استیل بدنی اش (اصالت آمریکایی) در رنگ‌ها و ملیت‌های گوناگون نیز ظاهر شد؛ باربی هندی، آفریقایی، چینی، لهستانی و...

 

ایدئولوژی باربی:

باربی دختری بالغ است که قصد دارد هیچ وقت ازدواج نکند. باربری معتقد است ازدواج مانع فراگیر شدن مهربانی دختران به پسران جامعه می‌شود. باربی می‌گوید دختران و پسران هر وقت که می‌خواهند با هرکس که مایلند برقصند، بگردند و معاشقه کنند. باربی می‌گوید من دختر کاملی هستم که هم زیبایی دارم و هم بسیار خوش بدن که تمام اندام من در نهایت ظرافت است. وی می‌گوید دختران اگر می‌خواهند مثل من شوند باید یک سری کارهایی را انجام دهند. با توجه به گستردگی و تنوع جهانی جمعیت کشور آمریکا که از تمام قاره‌ها عده کثیری در آن زندگی می‌کنند باربی در مدت هفت ماه مسافر تمام جهان شد. باربی خیلی تنهاست و چون نمی‌خواهد ازدواج کند پس یک دوست از جنس مخا لفش می‌خواهد بنابراین عروسک کِن به عنوان دوست پسر باربی وارد بازار شد.

در اوایل دهه هشتاد رسوایی اخلاقی دختران دبیرستانی در دالاس که منجر به باردار شدن تعداد زیادی از دختران دبیرستانی شد سران کارخانجات باربی را بر آن داشت به فکر چاره بیفتند.

 

باربی حامله می‌شود:

کارخانجات باربی با چاپ و انتشار بروشوری به این مضمون اقدام می‌کنند: باربی با شکم برآمده رو به آسمان می‌کند و می‌گوید: خدایا نمی‌دانم این بچه داخل شکم من از کدام دوستان من است. حالا باربی به آموزش نحوه به دنیا آوردن بچه می‌کند و می‌گوید اگر نخواستید، به این روش بچه از بین می‌رود (سقط جنین) در انتها چند دختر با اندام شبیه باربی، باربی را دوره کرده‌اند و با هم می‌گویند: ما همه دختران دنیا از باربی متشکریم که حل مشکلاتمان را به ما یاد می‌دهد.

 

باربی انتحاری:

باربی این بار در نقش سیاسی ظاهر شده و می‌کوشد با تمسخر ارزش‌های والای اسلامی، شهادت طلبی را به مثابه امری غیر منطقی و منفور جلوه دهد. «باربی انتحاری و شهادت طلب که پس از فریاد ا... اکبر با فشردن ضامن کمربند انفجاریش منفجر می‌شود به طور غیر مستقیم تلاش می‌کرد تا فرهنگ شهادت طلبی یا تنها سلاح پیروز و بی رقیب مسلمانان را در میان کودکان به تمسخر گیرد...»

 

باربی نظامی و ضد تروریست:

یکی دیگر از کارکردهای باربی تهییج سربازان آمریکایی با پوشیدن یونیفرم نظامی و به دست گرفتن اسلحه‌ی آمریکایی است. این بار باربی وظیفه دارد افکار عمومی جوانان را با مقاصد جنگ طلبانه‌ی طراحانش همراه کند: «در طول جنگ عراق و آمریکا در سال 1990 عروسک باربی با پوشش نظامی آمریکایی به تهییج افکار عمومی پرداخت. پس از واقعه یازده سپتامبر نیز باربی با پوشیدن یونیفرم نیروهای نظامی ضد تروریست با ایفای نقش جدید خود به تهییج افکار عمومی پرداخت، تیتر آگهی تبلیغاتی باربی برای نبرد ضد تروریست این بود: باربی، روح آمریکایی»

 

باربی و صنعت:

همانگونه که اشاره شد استیل زندگی آمریکایی باید معرف همه بخش‌های زندگی باشد. در اینجا صنعت به کمک فراگیری باربی آمده است. امروزه اکثر نیازمندی‌های دختران با تصویر، رنگ و تبلیغ باربی در بازار کشورهای مختلف از جمله کشور خودمان یافت می‌شود. آنچنان که به گفته یکی از کارشناسان می‌توان با هزینه ی حدود یک میلیون تومان، تمام مایحتاج یک دختر را که تبلیغ کننده باربی باشد از بازار جمع آوری نمود، از لوازم التحریر گرفته تا لوازم بهداشتی- آرایشی، انواع لباس، کیف، کفش، خوردنی‌های مورد علاقه‌ی کودکان و...

فراگیری و فروش قابل توجه این محصولات باعث رونق بیش از پیش اقتصادی این عرصه گردیده و زمینه‌ی تولید آن با کیفیت‌های گوناگون و به منظور تامین سطوح مختلف درآمدی را فراهم نموده است.

 

آمیزش باربی و کن:

سازندگان این دو عروسک پا را فراتر گذاشته و اقدام به تولید بروشور آمیزش جنسی باربی و کِن اقدام نموده‌اند.

 

تاثیرات مخرب عروسک باربی:

این مساله از زوایای گوناگون قابل تقسیم بندی بررسی است. از یک سو می‌توان به تقسیم‌بندی مخاطبان و بررسی تاثیرات مخرب آن اشاره نمود و از سویی می توان به تفکیک موضوعی و بررسی آثار مخرب آن در هر یک از موضوعات پرداخت. نظر به اختصار این مقاله و از نگاه موضوعی به چند مورد اشاره می‌شود:

 

بلوغ زودرس:

یکی از کارکردهای باربی پر رنگ نمودن غرایز جنسی در ذهن دختران و آموزش روابط جنسی است و به تعبیر برخی فعالان ضد باربی، آموزگار سکس است در حالی که توان عشق آفرینی ندارد.

تقلیل حیا و ترویج اخلاق جنسی مورد نظر باربی از آنجا آغاز می‌شود که کودک نه تنها می‌تواند به تعویض لباس‌های زیر عروسک اقدام کند که به این کار نیز تشویق می‌شود و در بسیاری از اوقات با اندام جنسی عروسک سر و کار داشته و به تدریج قبح دیدن آن در نظر کودک می شکند.

تامل در این موضوع که کودکان در اثر آلودگی ذهنشان به این موضوعات و بلوغ زودرس جنسی، فرصت حضور در دنیای زیبا و دوست داشتنی کودکی را خیلی زود از دست می‌دهند، تاسف آور است.

 

سوء تغذیه:

اگرچه فرم بدن باربی به گونه‌ای طراحی شده که بعید به نظر می‌رسد هیچ زنی بتواند با ویژگی‌های فیزیکی آن به حیات خویش ادامه دهند، اما در اثر تبلیغات، ویژگی‌های باربی به مثابه«ملاک زیبایی زن امروز»، باعث شده که بسیاری از زنان و دختران با اتخاذ رژیم لاغری و تلاش در جهت شبیه شدن به فیزیک بدنی باربی در دام بیماری‌های سوء تغذیه همچون آنورکزیا و بولیمیا گرفتار شوند. «طبق آمار در آمریکا از هر پنج دختر دانشجو یک نفر به بیماری کم غذایی مبتلا است و در سال حدود بیست درصد از افراد مبتلا به این بیماری‌ها جان می‌سپارند.این مساله به قدری رایج و نگران کننده است که در برخی از دانشگاه‌های آمریکا، مواد غذایی رژیمی مانند سالاد در غذاخوری دانشگاه به طرز ماهرانه‌ای با مواد نشاسته‌ای آغشته می‌شود که دانشجویانی که تنها از سالاد تغذیه می کنند دچار بیماری کم غذایی نشوند.»

باید توجه داشت که نه تنها دانشجویان که بازیگران و هنرمندان زن با صرف هزینه‌های فراوان و با کمک جراحان ماهر زیبایی صورت و شکم، تلاش می‌کنند اندام خود را با اندام باربی، ملکه زیبایی زنان تطبیق دهند.

در همین رابطه تلاش فمنیست‌ها برای افشای ساختگی و غیر قابل واقعی بودن معیارهای زیبایی باربی جالب توجه است: «باربی با قد بیش از 2 متر، تنها 46 کیلو گرم وزن دارد. در حالی که متوسط قد و وزن زن آمریکایی به ترتیب 163 سانتی متر و 66 کیلو گرم است و اگر عروسک باربی در همان ابعاد جان می‌یافت، نمی‌توانست وزن خود را تحمل کند، نمی توانست قاعدگی ماهانه داشته باشد و البته به هیچ وجه امکان باروری و بارداری نداشت.»

 

مصرف‌گرایی و تجمل:

پیش‌تر به این نکته اشاره نمودیم که بزرگترین طراحان لباس دنیا به کمک کمپانی متل شتافته و به طراحی ظریف و زیبای لباس‌های گوناگون باربی می‌پردازند. این لباس‌ها اغلب تجملاتی و متعلق به طبقه‌ی ثروتمند جامعه است و اگر چه کودک را در رویای زیبای آینده استفاده از آن غرق می‌کند اما در کنار این حسرت رسیدن به آن نیز دردل او به جای می‌گذارد. نه تنها لباس که زیورآلات باربی نیز بسیار گران هستند. باربی به ترویج تجمل و مصرف‌گرایی با توجه به تنوع بیش از حد می‌پردازد و این یکی از ویروس‌های کشنده فرهنگ غربی است که باربی به مثابه یک بیمار، آن را در میان دختران دیگر سرزمین‌ها می‌پراکند و ایشان را به بیماری مهلک مصرف‌گرایی، تجمل و مادی‌گرایی دچار می‌کند.

 

گوشه‌ای از وقایع:

1– باردار شدن دختران 15 ساله بدون تعهد تاهل.

2– رسوایی اخلاقی در پی نشر عکس و فیلم سکس خانوادگی خصوصی افراد در اینترنت.

* باربی در یکی از شاهکارهای اخلاقی خود به بچه‌ها گفته بود برای اینکه بهتر بتوانید از دوست با جنس مخالف خود بهره ببرید شما می‌توانید از زندگی زناشویی پدر و مادر خود الگو بگیرید برای این کار شما می‌توانید از حالات آنان و طریقه همخوابی این دو عکس و فیلم تهیه کنید، باربی جایزه می‌دهد.

3– فرار دختران از خانه در سنین پایین در کشورهای دارای پتانسیل.

4– فرار از درس و دانشگاه.

5– قتل و جنایت افراد خانواده.

* در یکی از کشورها (به احتمال قوی دانمارک) پدر، دختر خود را از داشتن باربی منع می‌کند که به نزاع طرفین می‌کشد و دختر به خاطر انتقام از حیثیت باربی، پدر خود را می‌کشد.

6– هجوم دختران جوان به سینما و سالن‌های بدن سازی.

7– ترویج لباس‌های مبتذل و مستهجن در بین دختران.

8– معاشقه برادر با خواهر.

9– افزایش خیانت در بین خانواده‌ها.

10– افزایش سرقت.

11– دین‌زدگی در بین جوانان.

12– افزایش موج افسردگی و خودکشی در بین نوجوانان و جوانان.

آری همه مطالبی که در بالا ذکر شد مقاصد شوم کارخانه تولید باربی می‌باشد. مقاصدی که بخش وسعی از اهداف جنگ نرم دشمن است. مواردی همچون: دین گریزی، افسردگی جوانان، یأس و ناامیدی، رواج بی‌حجابی و بی‌عفتی در جامعه، دوری جستن از تحصیل علم، دور شدن از محیط خانواده و...

 

دارا و سارا نماد  هویت اسلامی و ایرانی:

از همان زمان که این خواهر و برادر ایرانی و مسلمان پا به عرصه وجود گذاشتند، بحث‌های فراوانی علیه آن‌ها مطرح شد. حتی بسیاری از محافل داخلی هم به سرکوب این دو کودک معصوم پرداختند. نگاهی واقع بینانه به پیامدهای تولید این خواهر و برادر در کشورهای منطقه و ملاحظه عکس‌العمل رسانه‌های غربی و تحلیل صاحب نظران در این رابطه در قضاوت درست ما نسبت به این دو عروسک بسیار موثر است. به همین خاطر تنها به دو نمونه مختصر اشاره می شود:

«راس پیتر در سایت آسیا تایمز می‌نویسد: چه کسی می‌توانست پیش بینی کند که این عروسک‌های چشم قهوه ای بی بو، بی‌خاصیت و عقب مانده که شبیه وصله‌ای بدعنق و بی‌ریخت هستند، گام بعدی ایران برای صدور انقلاب باشند... گر چه این اولین جنگ نیست ولی شاید مهمترین آن باشد. چون گویا سارای ایرانی به همراه برادرش دارا، سخت امپراطوری باربی پلاستیکی را به خطر انداخته‌اند.»

« نشریه یو.اس.ای.تودی در همان زمان با انعکاس خبر ساخت عروسک‌های ملی در ایران نوشت: باربی کنار برو: سارا با چادر می‌آید. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز پوشش چادر سارا را جواب ایران به باربی دانست.»

کمترین خاصیت ظهور دارا و سارا این بود که اولا حساسیت همگان را در برابر تاثیرات مخرب باربی برانگیخت و درک این تهاجم عمیق فرهنگی را در جامعه فراگیر کرد و ثانیا این مساله را در پیش چشم جهانیان روشن ساخت که می‌توان با تکیه بر فرهنگ بومی و اصیل نمادهای عروسکی تولید کرد و به تربیت صحیح کودکان از این مسیر اقدام نمود.

 

نتیجه:

دقت در پدیده عروسک باربی و تاثیرگذاری آن در طول بیش از نیم قرن هر انسان خردمندی را به تامل وامی دارد که چگونه یک عروسک می تواند این همه تاثیرات مخرب فرهنگی، اجتماعی، روانی و... داشته باشد و چه ماهرانه توانسته از غفلت میلیون‌ها انسان سوء استفاده کرده و در قلعه‌ی ذهن آن‌ها خانه کند.

ملاحظه دقت و ظرافت در طراحی این سلاح موثر و فراگیر فرهنگی نشان از رصد دائمی تغییرات فرهنگی و سیاسی دنیا توسط سازندگان عروسک باربی دارد. در همین راستا این جمله از براندا آندولینا بازار یاب کمپانی متل بسیار تکان دهنده است که گفته بود: «ما همواره با دقت آمار نوزادان متولد شده را بررسی می‌کنیم و ترکیب والدین و فرهنگ و زبان آن‌ها را کاملا در نظر می‌گیریم.»

چیزی که می‌تواند به موضوع ما اضافه شود توزیع بیش از حد تصاویر عروسک‌های باربی و بازیگران هالیوودی و دیگر شخصیت‌های منفی غرب است که کودکان و نوجوانان از آنها الگو می‌گیرند و آنها را بر بالای دفتر خود یا دیوار اتاق خود نصب می‌کنند و برای خود قهرمان خیالی می‌سازند. در این بین بیشترین وظیفه و مسئولیت متوجه خانوادها و معلمین مدارس و اساتید مراکز آموزشی می‌باشد که مانع از دسترسی کودکان و نوجوانان به اینگونه تصاویر و عروسک‌های تولید غرب شوند و با تربیت صحیح والدین و نظارت معلمین مانع از انس گرفتن و چسباندن آنها بر روی دیوار اتاق و کتاب و دفترهایشان شوند.

از این نکته نباید غفلت کرد که غرب و به ویژه آمریکا برای تعریف انسان معیار خود از همه‌ی ابزارهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی خویش بهره می‌برد و البته به کمک و رسانه‌های ارتباط جمعی پذیرش این مدل و معیار را مطلوب و قابل دستیابی جلوه می‌دهد.

اما روی دیگر سکه مقابله با این هجوم گسترده و استفاده از قابلیت‌های فراوان اسباب بازی در الگو سازی برای دختران و مادران آینده جامعه است، چنانچه در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی زن از جایگاه ویژه برخوردار بوده و سلامت او تضمین کننده سلامت جامعه محسوب می‌شود. اگر چه دارا و سارا و دیگر اعضای خانواده او آغاز قابل تقدیر و موثری در ورود به این مسیر بوده‌اند اما به هیچ وجه کافی نبوده و پاسخگوی این هجمه عظیم فرهنگی نخواهد بود. موفقیت این امر و دستیابی به الگویی برای تربیت دختران درگرو یک عزم ملی و سامان دهی همه‌ی توان فکری، فرهنگی، اقتصادی و... برای تحقق آن است و تردیدی نیست که اگر در مسیر تربیت مادران فردای سرزمینمان موفق شویم آن روز است که می توانیم مدعی ترسیم آینده‌ای روشن و جامعه‌ای آباد توام با سلامت اخلاقی و روانی برای همه‌ی مردم باشیم.

تحقیق و ویرایش: محمدحسین کاوری

منبع: دو مقاله که نویسنده آن‌دو نامشخص بودند.


برچسب‌ها: عروسک باربی، عروسک دارا و سارا، عروسک خارجی و ایرانی، مسابقه‌ی عروسک ایرانی و خارجی، اشاعه فرهنگ از طریق عروسک، گره فرهنگ غربی به وسیله عروسک باربی، سلاح جنگ سرد، اسباب بازی دختران، تاریخچه عروسک باربی، تولد باربی، ویژگی‌های باربی، اندام باربی، چهره باربی، فرم لباس باربی، تنوع باربی، ایدئولوژی باربی، باربی حامله می‌شود، باربی انتحاری، باربی نظامی و ضد تروریست، باربی و صنعت، آمیزش باربی و کن، تاثیرات مخرب عروسک باربی، بلوغ زودرس، سوء تغذیه، مصرف‌گرایی و تجمل، گوشه‌ای از وقایع مربوط به عروسک باربی، دارا و سارا نماد، هویت اسلامی و ایرانی


  • محمدحسین کاوری

نظرات  (۳)

سلام مطلب بسیار خوبی بود کلی چیز یاد گرفتم
  • انسیه صالحی
  • سلام ممنون من تا به حال این همه مطلب در مورد باربی نمیدونستم
    اینطور مسائل باید فرهنگ سازی بشه و فرهنگ سازی هم از من و شما شروع میشه. پس بیایم با هم این فرهنگ رو بسازیم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی