!!!گلچین!!!

بس که گلچین ز چمن،‌صبح و مسا گل شکند .*.*. بلبلان! باغ و چمن جمله عزاخانه‌ی ماست

!!!گلچین!!!

بس که گلچین ز چمن،‌صبح و مسا گل شکند .*.*. بلبلان! باغ و چمن جمله عزاخانه‌ی ماست

!!!گلچین!!!

آخر این دردِ ‌تغافل که به پیمانهٔ ماست
آتشی از پیِ دردادنِ میخانهٔ ماست
این صدایی که ز بشکستنِ دل می‌شنوی
در حقیقت اثرِ نالهٔ زولانهٔ ماست
تا چو مجنون پیِ لیلایِ ترقّی برسیم
ذوقِ صحرایِ طلب در دلِ دیوانهٔ ماست
غمِ گیسویِ پریشانِ ترقّیِّ وطن
بس که گلچین ز چمن،‌صبح و مسا گل شکند
بلبلان! باغ و چمن جمله عزاخانهٔ ماست

پیام های کوتاه
  • ۶ خرداد ۹۲ , ۰۲:۱۰
    شکر
  • ۳۰ ارديبهشت ۹۲ , ۱۳:۱۴
    احساس
  • ۳۰ ارديبهشت ۹۲ , ۱۲:۳۸
    رفیق
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۹ ارديبهشت ۹۵، ۱۶:۴۸ - سید حمید
    ممنون
نویسندگان

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۰ ثبت شده است

۲۴
مرداد
۹۰

رمضان

اوّلین بار است که آقا ابی‌عبدالله روزه گرفته فاطمه (س) شخصی را فرستاد دنبال آقا رسول الله (ص) که بابا جان یا رسول الله اوّلین بار است حسین روزه گرفته، افطار قدم رنجه کنید، خدمت شما باشیم، همه کنار سفره افطار حسین جمعند، وقت افطار که شد، آب مقابل حسین گذاشتند، وقتی خواست افطار کند یک نگاه به صورت جدّش رسول الله (ص) کرد، یا جدّا، به من چه می‌دهی افطار کنم؟ یک نگاه به صورت قشنگ حسین کرد فرمود: نصف عبادت‌های من برای آن‌هایی که تو را دوست دارند، امیرالمؤمنین فرمود حسین جان افطار کن، بابا جان به من چه می‌دهی افطار کنم؟ امیرالمؤمنین فرمود: نصف عبادت‌های من برای آن‌هایی که تو را دوست دارند. ( فردای قیامت یک وقت به پرونده اعمالت نگاه می‌کنی عبادت‌های علی را می‌بینی). فاطمه (س) فرمود: پسرم افطار کن، مادر به من چه می‌دهی افطار کنم؟ فرمود: نصف عبادت‌های من برای آن‌هایی که برای تو گریه می‌کنند ( ثواب یکی از آن نمازهای شب نشسته حضرت زهرا ( سلام الله علیها) برای همه ما بس است ثواب یکی از آن تازیانه‌هایی که در راه ولایت خورد برای مغفرت ما در روز قیامت بس است) امام حسین ( علیه السّلام) فرمود: داداش افطار کن، برادر شما به من چه می‌دهی؟ فرمود: فردای قیامت خودم بر در بهشت می‌ایستم یک یک محبّانت را وارد بهشت می‌کنم وقتی همه آن‌ها وارد بهشت شدند بعد خودم وارد می‌شوم...


برچسب‌ها: اولین روزه‌ی حضرت اباعبدالله الحسین، اولین باری که امام حسین روزه گرفت، اولین روزه‌ای که حضرت اباعبدالله گرفت، داستان اهل بیت، داستان‌های کوتاه اهل بیت، داستان‌ کوتاه و خواندنی در مقام اهل بیت، داستان‌ کوتاه و خواندنی در مقام سید الشهدا

  • محمدحسین کاوری
۱۳
مرداد
۹۰

بسم الله الرحمن الرحیم

«أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَةَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِکُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّکُمْ کُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنکُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا کَتَبَ اللّهُ لَکُمْ وَکُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّیَامَ إِلَى الَّلیْلِ وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» (بقره 187)

 خصوصیات زن و شوهر، ازدواج

همانطور در آیه بالا مشاهده کردید قرآن، زن و شوهر را به لباسی برای همدیگر تشبیه می‌کند. اما وجه شبه این تشبیه چیست؟ چرا قرآن از تعبیر لباس برای زن و شوهر استفاده می‌کند و زن و شوهر را لباس یکدیگر قلمداد می‌کند؟

 

برای پاسخ به این سوالات باید مشخصات یک لباس خوب را بررسی کنیم  تا دلیل تشبیه را بیابیم.

 

1-   لباس انسان را حفظ می‌کند؛ پس ازدواج انسان را از آلوده شدن به گناه حفظ می‌کند.

2-   لباس هرکسی مخصوص خود اوست؛ پس همسر مخصوص همسرش است.

3-   لباس زینت انسان است؛ پس زوجین باید زینت یکدیگر باشند.

4-  لباس انسان را از بیگانه می‌پوشاند؛ پس زن و شوهر باید امانت‌دار باشند و عیوب یکدیگر را بپوشانند. (امروزه یکی از عوامل طلاق عدم رعایت این اصل مهم است.)

5-   لباس باید از همه‌ی جهات مناسب انسان باشد؛ بنابراین زوجین باید هم‌کُفو و هم‌سطح یکدیگر باشند.

6-  نوع لباس در شرایط مختلف ( مثلاً در زمستان و تابستان) متفاوت است؛ بنابراین زن و شوهر باید در شرایط مختلف (مثلاً در ناراحتی یا خوشحالی و یا در غم و غصه) برخوردی متفاوت و مناسب داشته باشند.

7-  هرگاه انسان تصمیم به تهیه لباسی می‌گیرد  برای رنگ و نوع لباس وقت زیادی می‌گذارد، به فروشگاه‌های مختلف سر می‌زند، با افرادی مشورت می‌کند؛ پس برای ازدواج و تعیین همسر (چه مرد و چه زن) باید وقت بیشتری گذاشت و با افراد زیادی مشورت کرد.

8-   لباس نداشتن و برهنه بودن ضد ارزش و یک ناهنجاری است؛ تجرّد و ازدواج نکردن نیز نقص و ناهنجاری محسوب می‌شود.

9-  انسان به حفظ لباس خود (اعم از شستن، اتو کشیدن و یا معطر کردن آن) اهمیت می‌دهد؛ بنابراین زن و شوهر وظیفه دارند با امر به معروف و نهی از منکر حافظ یکدیگر باشند.

 

محمدحسین کاوری-مردادماه ۱۳۹۰


برچسب‌ها: ویژگی‌های زن و شوهر، وظایف همسران برای یکدیگر، تشبیه همسر به لباسی برای انسان، وظایف زن و شوهر از زبان قرآن، خصوصیاتی که قرآن بر زن و شوهر نسبت به هم گفته
  • محمدحسین کاوری
۱۲
مرداد
۹۰
این نرم افزار برای ساختن انواع کارت پستال با خروجی‌های متفاوت بکار می‌رود. برای دانلود آموزش این نرم افزار حرفه‌ای روی لینک زیر کلیک کنید

لینک دانلود

لینک کمکی

برای دانلود ضمیمه آموزش نرم افزار روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود ضمیمه

اگر منظور، نوار زرد رنگ روی کلیپ باشد باید نرم افزار را با کد مخصوص، فعال کرد یا اصطلاحاً اکتیو کرد. خیلی‌ها همین مشکل را داشتند. در موارد اگر با اکتیو کردن درست نشد باید از ورژن جدیدتر یا قدیمی تر که اکتیو شده باشد استفاده کرد.


برچسب‌ها: آموزش نرم افزار ProShow Producer، آموزش نرم افزار پروشو پرودوسر، آموزش نرم افزار حرفه‌ای ProShow Producer، آموزش نرم افزاری برای ساخت کارت پستال، آموزش نرم افزار حرفه‌ای برای ساخت کارت پستال با خروجی .EXE، آموزش نرم افزاری برای ساخت کارت پستال با خروجی .EXE


  • محمدحسین کاوری
۱۰
مرداد
۹۰
هر فیلم یا سریال یا هر چیز دیگری که در رسانه به نمایش درمی‌آید پیام‌ها و نکاتی دارد. بعضی از این پیام‌ها آشکار و روشن است ولی بعضی دیگر به وضوح مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما اثرات خودش را در مخاطب خواهد گذاشت.

 

سریال ساختمان پزشکان هم از این قانون مستثنی نیست. این مجموعه با لحاظ تمام نکات مثبتش، پیام‌هایی را دارد که به راحتی قابل فهم نیست. از آنجایی که پیام‌های آشکار آن بر همه روشن است ما بعضی از پیام‌ها و اثرات مخفی این سریال را بازگو می‌کنیم:

 

1 شخصیت ناصر، برادرِ شوهرِ نازنین است که این دو، کاملاً با هم نامحرم هستند اما آنقدر به پرو بال همدیگر می‌پیچند که انگار خواهر و برادرند. مثلاً در یکی از قسمت‌های این مجموعه، نازنین و ناصر جلوی چشم نیما (شوهر نازنین) با همدیگر مشاجره لفظی می‌کنند و در بعضی موارد ناصر به نازنین توهین می‌کند؛ حتی همدیگر را به اسم تو خطاب می‌کنند. (کدام مردی می‌تواند این موضوع را تحمل کند که جلوی چشم او به ناموسش توهین کنند؟) این ناهنجاری در این سریال باعث از بین رفتن حجاب‌ها در بین خانواده‌ها خواهد شد و کم کم برادر شوهر به زن برادر خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. در واقع این موضوع به مخاطبین این مطلب را القا می‌کند که برادر شوهر مثل شوهر، از خود ماست؛ و به جرأت می‌توان گفت که این منشاء خیانت و فساد همسر است.

 

2 منزل نیما و نازنین دقیقاً کنار منزل پدر اوست؛ و مشکل اصلی اینجاست که درب ورودی منزل نیما همیشه باز است و هرکسی می‌تواند سر زده به منزل او بیاید حتی ناصر (که چندین بار هم ناصر بدون در زدن و اجازه گرفتن وارد خانه شد.) و جالب اینجاست از دست نیما هم هیچ کاری ساخته نیست. در واقع برای نیما و نازنین مکان امنی وجود ندارد که بتوانند در آن مکان با هم تنها باشند (حتی فقط برای چند دقیقه صحبت خصوصی با همدیگر؛ چرا که هر لحضه ممکن است کسی سر زده وارد منزل شود) و این موضوع باعث می‌شود که مخاطبین به خصوص زنان از این مطلب درسی بگیرند، و آن اینکه در همچنین خانواده‌ای هیچ راهی وجود ندارد غیر از اینکه زن حجاب نداشته باشد. به این معنی که اگر زن خانواده حجاب نداشته باشد دیگر نیازی به مکان امن نیست. در ادبیات فارسی یک ضرب‌المثل وجود دارد به این مضمون که نباید به طرف مقابل نقطه ضعف نشان داد. این ضرب‌المثل با موضوع ما مرتبط است. یعنی حجاب نازنین در مقابل ناصر نوعی نقطه ضعف برای نازنین است و نازنین باید این نقطه ضعف را کنار بگذارد.

 

3 قدیمی‌ها می‌گویند حرف راست را یا باید از بچه شنید یا از دیوانه. شخصیت کسری در قسمت‌های آخر دچار نوعی اختلالات ذهنی می‌شود (به عبارتی دیگر دیوانه می‌شود) و با همان حال می‌گوید: «احساس می‌کنم یک نفر از همه‌ی ما فیلم‌برداری می‌کند و همه‌ی ما بازیگران این فیلم هستیم.» هرکسی می‌داند وقتی قرار است یک فیلم ساخته شود بازیگران آن باید عیناً همان دیالوگ‌هایی را بگویند و همان حرکاتی را انجام دهند که کارگردان از آن‌ها خواسته. در واقع بازیگرانِ یک سریال یا فیلم مجبورند دستورات کارگردان را عیناً اجرا کنند. این دیالوگی هم که شخصیت کسری داشت به موضوع جبر و اختیار شاره دارد. یعنی می‌خواهد به مخاطب بگوید که همه ما در همه‌ی کارها مجبوریم و هیچ اراده‌ای از خود نداریم و این خداست که کارگردان اصلی است و ما را مجبور به کاری می‌کند.

 

4 تمام زنان این مجموعه بدون چادر هستند و از مانتو استفاده می‌کنند. البته نمی‌توان منکر این مطلب شد که بعضی از چادری‌ها خیلی بی‌حجاب‌تر از مانتویی‌ها هستند و چادرشان فقط برای بستن دهان دیگران است و حتی گاهی اوقات مانتو مثل چادر می‌تواند حجاب یک زن را کامل کند. اما باید به کارگردان این سریال گفت مانتویی بودن تمام زنان یک سریال دور از انصاف است. حتی شخصیت نازنین که در واقع یک زن فهمیده، هنرمند و منطقی اما مظلوم است از مانتویی استفاده می‌کند که انواع رنگ‌های شاد در آن به کار رفته و فوق‌العاده جذاب است. این ناهنجاری، ناخودآگاه الگویی برای دختران جوان خواهد شد. (همانطور که در الگو بودن عروسک باربی برای دختران تجربه شده است. برای خواندن مقاله‌ای جذاب و مفید در مورد باربی و تأثیرات آن اینجا کلیک کنید)

 

البته همانطور که گفته شد این سریال پر مخاطب نکات مثبت زیادی داشت که که چشم پوشی از آن دور از انصاف است.

 

مطالبی که در بالا ذکر شد گوشه‌ای از برداشت‌های شخصی بنده از این سریال بود که ممکن است در آن اشتباهاتی باشد. با نظرات خود، راهنمایِ ما در این راه باشید.

 

محمّدحسین کاوری مردادماه 1390


برچسب‌ها: نکات سریال پر مخاطب ساختمان پزشکان، نکات منفی و مثبت سریال ساختمان پزشکان، نقد و بررسی سریال تلویزیونی ساختمان پزشکان نقد سریال ساختمان پزشکان، تحلیل و برداشت پیام‌های سریال ساختمان پزشکان

  • محمدحسین کاوری
۰۱
مرداد
۹۰
تعداد هفت فایل تور مجازی از مکه و مدینه براتون گذاشتم. خیلی جالبه. از دستش ندید.

مکه

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید:

فایل اول

 فایل دوم

فایل سوم

فایل چهارم

فایل پنجم

فایل ششم

فایل هفتم

  • محمدحسین کاوری
۰۱
مرداد
۹۰
قرآن کریم

قرآن کریم توسط آقای امید مجد به نظم درآمده که در نوع خود بی‌نظیر است.

در اینجا ترجمه منظوم چهار آیه آورده شده است:

سوره حمد

سرآغاز گفتار نام خداست * که رحمتگر و مهربان خلق راست

ستایش بود ویژه کردگار * که بر عالمین است پروردگار1

که بخشنده و مهربان است نیز2 * بود صاحب عرصه‌ی رستخیز3

تُرا می‌پرستیم تنها و بس * نداریم یاور به غیر از تو کس4

بشو هادی ما به راه درست5 * ره آنکه منعم ز نعمات توست

نه آنان که خشمت بر ایشان رواست * نه آن‌ها که هستند گمره ز راست6

سوره کافرون

سرآغاز گفتار نام خداست * که رحمتگر و مهربان خلق راست

بگو ای رسول خدا مصطفی * به کفار و بر مشرکان خدا1

نخواهم پرستیم خدایان خوار * که آن را پرستید در روزگار2

نه هرگز پرستید رب مرا3 * نه من می‌پرستم بتان شما4

نه هرگز پرستید آن کردگار * که باشد مرا رب و پروردگار5

شما پس همان شرک گیرید پیش * که توحید من نیز از آن خویش6

سوره کوثر

سرآغاز گفتار نام خداست * که رحمتگر و مهربان خلق راست

همانا که اینک بدادیم ما * به تو کوثری پاک ای مصطفی1

تو هم پس به شکرانه می‌خوان نماز * برای خدایت بکن ذبح باز2

همانا همانکس که عیبت بخواند * خودش نسل مقطوع و ابتر بماند3

سوره اخلاص

سرآغاز گفتار نام خداست * که رحمتگر و مهربان خلق راست

بگو او خدائیست یکتا و بس1 * که هرگز ندارد نیازی به کس2

نه زاده نه زاییده شده آن اله3 * نه دارد شریکی خدا هیچگاه4

 برای شنیدن و دریافت فایل صوتی این ترجمه، روی لینک زیر کلیک کنید:

فایل صوتی ترجمه منظوم قرآن


برچسب‌ها: ترجمه شعر قرآن، ترجمه زیبای قرآن با اشعار زیبا
  • محمدحسین کاوری